Sabtu, 12 April 2014

Akhlak Kepada Alam Semesta



BAB I
                                                    PENDAHULUAN

A.    Latar Belakang
          Manusia sebagai khalifah di bumi memiliki kewajiban untuk menjaga keseimbangan alam. Dunia yang menjadi tempat tinggal manusia beserta isinya sama-sama makhluk Allah yang selalu memuji asma-Nya. Merusak alam berarti secara tidak langsung akan merusak kehidupan manusia karena manusia sangat bergantung pada alam. Akhlak kepada alam berarti tingkah laku kita kepada lingkungan sekitar, bagaimana kita bisa menjaga apa yang ada disekitar kita baik berupa hewan,tumbuh-tumbuhan, gunung, sungai dan lain sebagainya. Bahkan secara lebih luas, akhlak kepada alam berarti bagaimana cara kita berbuat baik kepada seluruh ciptaan Allah yang ada di alam semesta.
            Al-Qur’an telah mengingatkan manusia bahwa segala kerusakan yang ada didunia ini akibat dari perbuatan manusia. Manusia serakah yang hanya mementingkan kepentingan dirinya demi mendapatkan kenikmatan dunia . Allah berfirman :
ظهر الفساد في البر والبحر بما كسبت أيدي الناس ... ‏[‏الروم‏:‏ 41‏]‏
Artinya:”Telah nampak kerusakan di darat dan dilaut disababkan kerena ulah tangan-tangan manusia”(Ar-Rum:41)
            Apa yang disebutkan oleh al-Qur’an pada ayat diatas telah dapat kita lihat sejak dahulu. Kerusakan yang ada di alam seperti global warning adalah salah satu bukti bahwa manusialah yang sebenarnya merusak alam ini. Dan ketika pemanasan global ini semakin parah, barulah manusia sadar dan mencoba untuk memperbaikinya.
            Rasulullah telah memberikan contoh kepada umatnya agar selalu menjaga dan berbuat baik kepada semua makhluk Allah. Hal ini nampak ketika Nabi Muhammad melarang pasukan islam untuk merusak bangunan, tanaman  ketika berperang. Bahkan dikisahkan dalam suatu hadits bahwa ada seorang wanita pelacur yang diselamatkan oleh Allah dari siksa api neraka karena memberi minum seekor anjing yang kehausan. Dari kisah diatas, kita dapat mengambil ibrah bahwa islam adalah agama yang agung yang tidak hanya mengatur hubungan antara manusia dan manusia atau antara manusia dengan tuhannya, namun islam juga mengatur tentang hubungan antara manusia dan alam. Allohu a’lam.
           
B.     Perumusan Masalah
A.    Apa itu akhlak ?
B.     Apa alam semesta ?
C.     Apa itu akhlak kepada alam ?
D.    Bagaimana cara manusia melestarikan alam sekitarnya ?
E.     Apa tanggung jawab yang harus dilakukan manusia jika melakukan kerusakan di bumi ?

C.     Tujuan Penulisan 
Ø  Agar kita bisa mengerti apa itu akhlak kepada semesta.
Ø  Agar kita lebih menghargai alam.
Ø  Untuk mengetahui bagaimana cara kita untuk berakhlak kepada semesta.
Ø  Agar kita bisa melestarikan alam ini untuk generasi yang akan datang.






BAB II
PEMBAHASAN


A.    Pengertian Akhlak
            Menurut bahasa atau etimologi perkataan akhlak adalah bentuk jamak dari khuluq (khuluqun) yang berarti budi pekerti, perangai, tingkah laku, atau tabiat .akhlak disamakan dengan kesusilaan, sopan santun. Khuluq merupakan gambaran sifat batin manusia, gambaran untuk lahiriah manusia , seperti raut wajah, gerak anggota badan dan seluruh tubuh. Dalam bahasa yunani kata khuluq ini disampaikan dengan kata eticos atau ethos artinya adab kebiasaan, perasaan batin kecendrungan hati untuk melakukan perbuatan . eticos kemudian berubah menjadi etika.

B.     Pengertian Alam 
            Alam semesta adalah fana. Pengertian dari alam semesta adalah ruang dimana di dalamnya terdapat kehidupan biotik maupun abiotik serta segala macam peristiwa alam yang dapat diungkapkan maupun yang belum dapat diungkapkan oleh manusia. Ada penciptaan, proses dari ketiadaan menjadi ada, dan akhirnya hancur. Di antaranya ada penciptaan manusia dan makhluk hidup lainnya. Di sana berlangsung pula ribuan, bahkan jutaan proses fisika, kimia, biologi dan proses-proses lain yang tak diketahui. Sebenarnya seluruh kejadian di alam semesta ini, sudah terjadi dan kejadiannya mengikuti segala rencana dan konsep yang sudah tertera di dalam Al Qur’an. Gambaran jelasnya, bahwa semua proses alam semesta ini mengikuti dan mengekor pada segala yang tertuang dalam Al Qur’an, apakah diketahui atau tidak tabir rahasianya oleh manusia.




C.     Akhlak kepada Alam
            Alam ialah segala sesuatu yang ada di langit dan di bumi beserta isinya, selain Allah. Allah melalui Al quran mewajibkan kepada manusia untuk mengenal alam semesta beserta isinya.
Manusia sebagai khalifah diberi kemampuan oleh Allah untuk mengelola bumi dan mengelola alam semesta ini. Manusia diturunkan ke bumi untuk membawa rahmat dan cinta kasih kepada alam seisinya. Oleh karena itu,manusia mempunyai tugas dan kewajiban terhadap alam sekitarnya, yakni melestarikannya dengan baik.Ada kewajiban manusia untuk berakhlak kepada alam sekitarnya. Ini didasarkan kepada hal-hal sebagi berikut :
1.         bahwa manusia hidup dan mati berada di alam, yaitu bumi;
2.         bahwa alam merupakan salah satu hal pokok yang dibicarakan oleh
                        al quran;
3.         bahwa Allah memerintahkan kepada manusia untuk menjaga
               pelestarian alam yang bersifat umum dan yang khusus;
4.         bahwa Allah memerintahkan kepada manusia untuk mengambil
          manfaat yang sebesar-besarnya dari alam, agar kehidupannya  menjadi makmur;
5.         manusia berkewajiban mewujudkan kemakmuran dan kebahagiaan   di muka bumi.
                        Manusia wajib bertanggung jawab terhadap kelestarian alam atau
kerusaakannya, karena sangat memengaruhi kehidupan manusia. Alam
yang masih lestari pasti dapat memberi hidup dan kemakmuran bagi
manusia di bumi. Tetapi apabila alam sudah rusak maka kehidupan
manusia menjadi sulit, rezeki sempit dan dapat membawa kepada
kesengsaraan. Pelestarian alam ini wajib dilaksanakan oleh semua lapisan
masyarakat, bangsa dan negara.
Manusia hidup bergantung pada alam sekitar. Mula-mula mereka hidup secara berpindah-pindah (nomaden) mencari tempat-tempat yang
menyediakan hidup dan makan. Mereka lalu berpindah-pindah dari suatu
tempat ke tempat lain setelah bahan makanan habis dan tidak didapat. Namun seiring dengan kemajuan kehidupan manusia, bukan berarti ketergantungan dan kebutuhannya terhadap alam semakin berkurang. Mereka tetap membutuhkan alam sekitarnya bagi kemakmuran dan kesejahteraan hidupnya. Untuk itu, manusia harus menjaga keharmonisan hubungannya dengan alam dan makhluk di sekitarnya, yaitu dengan cara berakhlak yang baik kepadanya.Dalam ajaran Islam, akhlak kepada alam seisinya dikaitkan dengan tugas manusia sebagi khalifah di muka bumi.

 وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّيْ جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيْفَةً قَالُوْا أَتَجْعَلُ فِيْهَا مَن يُفْسِدُ فِيْهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّيْ أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُوْنَ{30}

Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi". Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui". (QS. Al Baqarah[2] : 30).

D.    Cara melestarikan alam semesta
           Akhlak manusia terhadap alam bukan hanya semata-mata untuk kepentingan alam, tetapi jauh dari itu untuk memelihara, melestarikan dan memakmurkan alam ini. Dengan memenuhi kebutuhannya sehingga kemakmuran, kesejahteraan, dan keharmonisan hidup dapat terjaga.
Berakhlak dengan alam sekitarnya dapat dilakukan manusia dengan cara melestarikan alam sekitarnya sebagai berikut :
1.         melarang penebangan pohon-pohon secara liar;
2.         melarang perburuan binatang secara liar;
3.         melakukan reboisasi;
4.         membuat cagar alam dan suaka margasatwa;
5.         mengendalikan erosi;
6.         menetapkan tata guna lahan yang lebih sesuai;
7.         memberikan pengertian yang baik tentang lingkungan kepada                                  seluruh lapisan masyarakat;
8.         memberikan sanksi-sanksi tertentu bagi pelanggar-pelanggarnya.

Manusia di bumi sebagai khalifah, mempunyai tugas dan kewajiban terhadap alam sekitarnya, yakni melestarikan dan memeliharanya dengan baik.
Allah berfirman :
وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ ۖ وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا ۖ وَأَحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ ۖ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِين{77}
Dan carilah pada apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu (kebahagiaan) negeri akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari (keni`matan) duniawi dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu, dan janganlah kamu berbuat kerusakan di (muka) bumi. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berbuat kerusakan.(QS. Al Qashash[28] :77)
Adapun akhlak manusia terhadap alam yang wajib dilaksanakan adalah sebagai berikut.
1.         Memerhatikan dan merenungkan penciptaan alam. Allah berfirman :

إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ{190}

Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal. (QS. Ali Imran[3] : 190)

2.    Memanfaatkan alam beserta isinya, karena Allah ciptakan alam dan isinya ini untuk manusia. Allah berfirman :

الَّذِيجَعَلَلَكُمُالْأَرْضَفِرَاشًاوَالسَّمَاءَبِنَاءًوَأَنْزَلَمِنَالسَّمَاءِمَاءًفَأَخْرَجَبِهِمِنَالثَّمَرَاتِرِزْقًالَكُمْۖفَلَاتَجْعَلُوالِلَّهِأَنْدَادًاوَأَنْتُمْتَعْلَمُون{22}

Dialah Yang menjadikan bumi sebagai hamparan bagimu dan langit sebagai atap, dan Dia menurunkan air (hujan) dari langit, lalu Dia menghasilkan dengan hujan itu segala buah-buahan sebagai rezki untukmu; karena itu janganlah kamu mengadakan sekutu-sekutu bagi Allah, padahal kamu mengetahui.(QS. Al Baqarah[2] : 22)

هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَى إِلىَ السَّمَآءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمُُ {29}

Dia-lah Allah, yang menjadikan segala yang ada di bumi untuk kamu dan Dia berkehendak menuju langit, lalu dijadikan-Nya tujuh langit. Dan Dia Maha Mengetahui segala sesuatu.(QS Al Baqarah[2] : 29)

فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِيهِ وَقُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوُُ وَلَكُمْ فِي اْلأَرْضِ مُسْتَقَرُُّ وَمَتَاعٌ إِلىَ حِين{36}

Lalu keduanya digelincirkan oleh syaitan dari surga itu dan dikeluarkan dari keadaan semula dan Kami berfirman: "Turunlah kamu! sebagian kamu menjadi musuh bagi yang lain, dan bagi kamu ada tempat kediaman di bumi, dan kesenangan hidup sampai waktu yang ditentukan".(QS. Al Baqarah[2] : 36)

يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُواْ مِمَّا فِي الأَرْضِ حَلاَلاً طَيِّباً وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِين{168}

Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan; karena sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyatabagimu.(QS. Al Baqarah[2] : 168)

E.     Kerusakan Lingkungan Tanggungjawab Manusia
            Kerusakan lingkungan hidup adalah akibat perbuatan manusia, dan oleh karena itu ia (manusia) harus bertanggungjawab di dunia dan di akhirat. Prinsip ini didasarkan pada Q.S. al-Rum, 30 : 41.

ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْج
قُلْ سِيرُوا فِي الأرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلُ كَانَ أَكْثَرُهُمْ مُشْرِكِين{41}
Artinya:
Telah nampak kerusakan di darat dan di laut disebabkan karena perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar) (Q.S. al-Rum, 30 : 41).
Dari ayat ini dapat difahami, bahwa kerusakan-kerusakan yang terjadi di muka bumi ini, baik dalam bentuk kerugian karena perbuatan manusia, ataupun bencana yang menimpa manusia adalah karena perbuatan manusia sendiri.                                                                      Musibah yang menimpa manusia pada hakekatnya adalah natijah(peringtatan) dari perbuatannya sendiri. Ini sesuai dengan hukum kausal. Karena manusia merusak lingkungannya sendiri, maka timbullah berbagai kesulitan hidup dan malapetaka.
Jadi, sebagai konsekuensi dari perbuatan melakukan kerusakan itu, manusia harus bertanggungjawab. Tanggungjawab di dunia berupa :
a) kembali sadar dan tidak mengulangi perbuatannya yang merugikan lingkungan itu, seperti yang diisyaratkan oleh ayat;
b) memperbaiki lingkungan yang telah dirusaknya, sehingga dapat berfungsi kembali sesuai tujuan penciptaannya; dan
c) membayar ganti rugi, sekiranya perbuatannya itu merugikan negara atau masyarakat. Sedangkan tanggungjawab akhirat, berupa sanksi yaitu dosa dan neraka. Jadi, seorang yang merusak lingkungan, harus diberi sanksi, baik sanksi negara maupun sanksi agama.




BAB III
PENUTUP

A.    KESIMPULAN
Manusia  dituntut untuk  berfikir dan merenungkan apa yang ada di langit dan di bumi . hal ini bertujuan agar kehidupan  mereka menjadi lebih baik dengan memanfaatkan dan memelihara yang ada di sekelilingnya dengan baik. Sebagaimana manusia telah dipilih allah sebagai khalifah dibumi. Dengan menggunakan akal, pikiran, dan dalam perenungannya manusia tidak boleh melampaui apa yang digariskan oleh Allah.
Interaksi manusia kepada alam lingkungan adalah ketundukan alam untuk membantu manusia dengan tetap menjaga keseimbangan dengan menempatkan manusia dan akhlak lingkungan pada posisinya masing-masing.
Lingkungan harus diperlakukan dengan baik dan selalu menjaga, merawat, dan melestarikannya dengan kata lain bahwa berakhlak yang baik merupakan salah satu sikap dari etika.
Akhlak kepada alam semesta dapat kita bangun dari diri kita masing-masing dengan memperhatikan keadaan sekarang yang memprihatinkan kita dapat menumbuhkan sebuah akhlak kepada alam semesta.bagaimana menjaga serta memperhatikan lingkungan sekitar kita.
            Dengan menjaga dan melestarikan alam, berarti kita telah menjalankan amanah yang diberikan oleh Allah SWT yakni sebagai khalifah di muka bumi.


B.     Saran
Agar lebih menjaga alam sekitar kita dan tidak melakukan hal-hal yang dapat membuat alam kita rusak. Hal yang biasa dapat kita lakukan untuk menjaga alam kita yaitu dengan Reboisasi

86 komentar:

  1. thanks ya sudah mau berbagi infonya

    cbs-bogor.net

    BalasHapus
  2. Untuk tujukan dan daftar pustaka mungkin bisa di sampaikan untuk meninjau kembali bagi yang membutuhkan

    BalasHapus
  3. Thanks kaka! sangat bermanfaat

    BalasHapus
  4. Hi, I’m Smith warner. I’m a student living in Miami, Florida. I am a fan of technology, design, and software. I’m also interested in web development and Software. You can visit my website with a click on the button Below.

    Mcafee.com/activate
    Mcafee activate
    Mcafee Activate 25 digit code
    norton.com/setup
    norton setup
    office.com/setup
    office setup
    office.com/setup
    office setup

    BalasHapus
  5. I am really happy to read this blog post, you have many information put it on this article, am really suggest to my all dear friend to visit this blog post and collect this useful and valuable information.
    mcafee.com/activate
    mcafee.com/activate
    Office.com/setup

    BalasHapus
  6. If you want to activate youtube tv on your smart tv then From the start, you have to visit the youtube.com/activate tv sign up page and after that, make another YouTube TV represent your utilization.

    BalasHapus
  7. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  8. Unable To Make Verification Of My Phone At The Time Of Using The Mobile App

    Binance exchange has its own mobile application for its users and sometimes they get in trouble during phone verification via using the mobile application. Call 1833-464-7652 If you want to eliminate this error, and rooting for solutions at search engines, you should don’t waste your time and directly get in touch with the skilled professionals who are there to guide you. You can always call on Binance support number which is always functional and the team is ready to guide you at every step to wipe out all your troubles in nick of time.

    BalasHapus
  9. com avg retail- avg is one of the worldwide PC security programming organizations that have been working since years for demonstrating a guarded layer to the clients' information against all the online dangers like infection assaults, spyware, malware and some more, that may hurt the individual just as the expert information of the clients and abuse it.

    BalasHapus
  10. Issues Due To Binance 2FA Failed

    Does this happen with you that all of a sudden you get into Binance two-factor authentication error in your Binance exchange? If you are unable to deal with Binance two-factor authentication problem and looking for solutions, you can always have conversation with the team members who are there to guide you. Whenever you are in such situation, reaching them would be the right decision as the team is always ready to help you, you can always call on Binance helpline number which is always functional and the team is ready to support you.

    BalasHapus
  11. Any Problems With Cashapp Account

    Cashapp happens to be the ruler of the crypto industry and as per the recent reports, it is the second largest exchange as per the daily trading volume. While using the exchange, users get into trouble and face errors like password issues, login issues, signup issues etc. To deal with all such issues is quite difficult for newcomers, therefore, to handle all of them, you can always call on Cashapp support phone number which is functional and users can have conversation to obtain results which are required. For more details visit https://www.cryptophonesupport.com/cash-app/ or call us 1-877-846-2817.

    BalasHapus
  12. Amazon prime video account with a functioning membership this post will direct you on the most proficient method to enter prime video actuation code on Read More enter code.

    BalasHapus
  13. Here you can activate your office product, download latest version of Microsoft Office just visit office.com/setup.

    BalasHapus
  14. McAfee activates - Redeem McAfee for downloading & installing the software and activating its subscription. Visit mcafee.com/activate for more.

    BalasHapus
  15. if you the Youtube activation code isn't work you have to create another code for the activation. Be that as it may, around the part of the arrangement we'd share with you how to fix not working.Read More visit given link.

    BalasHapus
  16. Is problem occurring due to disability to withdraw funds in your Cash App account? How to handle withdraw funds errors that create improper functioning in your Cash App account? If you have no solutions to deal with Cash App errors, you can immediately call on Cash App helpdesk number and get required solutions in no time and get immediate freedom from the errors that are bothering you. The team is always at your support so that you can concentrate on your work. The team is always helpful and deal with your queries with you so that you don’t face any trouble while executing the process.
    Cash App Customer Number


    BalasHapus
  17. Is problem occurring due to disability to withdraw funds in your Cash App account? How to handle withdraw funds errors that create improper functioning in your Cash App account? If you have no solutions to deal with Cash App errors, you can immediately call on Cash App helpdesk number and get required solutions in no time and get immediate freedom from the errors that are bothering you. The team is always at your support so that you can concentrate on your work. The team is always helpful and deal with your queries with you so that you don’t face any trouble while executing the process.
    Cash App Customer Number


    BalasHapus
  18. Being the largest exchange in the world, Binance exchange has earned name since its inception worldwide. Do you want to get rid of transaction errors in Binance as you are unable to check out your transaction? Such errors are quite daunting and should be fixed on urgent basis as sometimes neglect results into big loss. To get idea about the error as well as to get solutions, you can dial Binance support number which is always functional and you can always speak to the professionals to get rid of the errors. Call on this number anytime to get out-of-the-box solutions in no time. Reach and speak to the team for better remedies. Binance Phone Number

    BalasHapus
  19. Being the largest exchange in the world, Binance exchange has earned name since its inception worldwide. Do you want to get rid of transaction errors in Binance as you are unable to check out your transaction? Such errors are quite daunting and should be fixed on urgent basis as sometimes neglect results into big loss. To get idea about the error as well as to get solutions, you can dial Binance support number which is always functional and you can always speak to the professionals to get rid of the errors. Call on this number anytime to get out-of-the-box solutions in no time. Reach and speak to the team for better remedies. Binance Phone Number

    BalasHapus
  20. As students, you have the ability to download microsoft office on your computer, laptop, tablet, or phone. This guide focusses on providing instructions for computers. For phones and tablets, you can download individual Office apps (such as Word, Excel, etc.) through the App Store or Google Play.

    BalasHapus
  21. really happy found this website eventually. Really informative and inoperative, Thanks for the post and effort! Please keep sharing more such blog.


    office.com/setup
    www.office.com/setup
    office setup
    mcafee.com/activate
    www.mcafee.com/activate
    bitcoin login

    BalasHapus
  22. Printer Connection With WPS Method is Considered to be the Fastest and Most Secure Way of Connecting the Printer With Wireless Network But to Those Who need Easy Setup Often do not have the Correct Information About Wps Pin On Printer. Where is the WPS pin located on my Epson printer

    BalasHapus
  23. Go to amazon mytv login - know best method to amazoncom.com/mytv code prime in new device and watch web series. Using primevideomytv code enter activation code in your device.primevideo.com/mytv for mre info visit - amazon mytv code.

    BalasHapus
  24. On the off chance that you introduce a canon printer driver on your PC and your printer is requesting "WPS Pin" to making a wireless association, at that point you need to peruse out this blog entry cautiously as straightforward and proficient rules are here. Getting the find WPS PIN on CANON printer is very intense for practically all non-tech user. Accordingly, you may likewise go over challenges while setting up your canon printer to the network association. Try not to freeze by then; we are here to help you.

    BalasHapus
  25. I’m impressed, I must say. Seldom do I come across a blog
    that’s equally educative and interesting, and without a doubt, you’ve hit the
    nail on the head. The problem is something which too few folks are speaking intelligently about.
    I am very happy I found this in my search for something concerning this.
    auto tune evo vst crack
    ccleaner license key
    4k video downloader license key
    cubase pro crack with keygen free download

    BalasHapus
  26. Guys just sharing, I've found this interesting! Check it out!
    Erotic Massage Berlin |

    BalasHapus
  27. I am very impressed with your writing talents as well as your format
    blog This is a paid theme or you have changed it
    You? In any case, stay up to date with excellent, high-quality lyrics, that's it
    Today, I rarely see such a beautiful blog.
    ibeesoft data recovery crack
    allplayer crack

    BalasHapus
  28. Thanks for sharing this wonderful blog with us. Keep it up bro.
    hotspot shield 5.4.3 crack

    BalasHapus
  29. Fantastic site. A lot of useful information here. I’m sending it to some friends ans also sharing in delicious.
    And naturally, thank you on your sweat!
    Spotify Crack
    IDM Crack
    Easeus Data Recovery Wizard Crack
    Adobe Photoshop CC Crack

    BalasHapus
  30. Hey There Bro I like Your Blog Very Much..Keep It up..
    Ultraviewer Crack

    BalasHapus
  31. Great Post!

    Thanks for sharing This Informative Post.

    gold buyers online

    BalasHapus
  32. When I first commented,
    I clicked the "Notify me when new comments are added" checkbox, and now every time I comment
    added I received four emails with the same comment.
    Is there do you want to get people out of that job? Thanks!
    dvdfab player crack
    driverdoc crack
    bootstrap studio crack
    serato dj pro crack

    BalasHapus
  33. amazing article, you should do it more often and if you want to get robux for free or robux generator no human verification ,visit this website i discovered last week

    BalasHapus
  34. Great writing, keep it up and if you are looking for a new antivirus, then you can visit McAfee activate

    BalasHapus
  35. Thank you for writing one of the best articles I have ever read. Your content is completely unique and different from other websites,.
    Thank you for sharing and good luck with future comments.
    bluesoleil crack
    mixcraft pro studio crack

    BalasHapus
  36. I really love this blog post. It is quite informative and also rich in quality informational detail for all types of readers. I am a routine researcher and reader who read different blog posts on a daily basis for the sake of knowledge. So as a part of readers' society, I want to pay my role in increasing the knowledge of other readers and researchers. I recently wrote a piece with the same quality of information on emotional mastery, you can also read it. This will surely increase the knowledge and the interest of readers who regularly visit your site.

    BalasHapus
  37. Have you ever search save youtube thumbnail or youtube video thumbnail download and you find there is no good online
    resource who help you to download thumbnail that's why we are here to help you. visit out to youtube thumbnail download

    BalasHapus
  38. canon is a complete package that contains many software applications for printing, scanning, auto-driver installation and much more. With canon printer setup, you can easily download and install the canon printer software and drivers on your device. It a one-stop shop for all your printer needs.

    BalasHapus
  39. Microsoft Office is the most popular software available in the market for home and business users. office.com/setup |

    BalasHapus
  40. Go to office.com/setup and if you're not already signed in, select Sign in.
    office.com/setup |

    BalasHapus

  41. When I made my initial observation,
    I checked the "Notify me when new comments are added" option, and now every time I remark, I receive an email notification.
    added I received four emails from the same sender with the identical comment.
    Is there a reason you desire to relieve individuals of their jobs? Thanks!
    lazesoft recover my password crack
    lazesoft recover my password crack
    acronis imatruege crack

    BalasHapus
  42. Thanks To You To Share information Us,This Kind Of Articles
    Please Also Read My Blogs: RR Email Login & Att.Net Email

    BalasHapus
  43. AOL mail Login – How to Access My AOL Account | Login to AOL Mail | AOL Mail Login
    my aol mail login

    BalasHapus
  44. Hello, Your Site is very nice, and it's very helping us this post is unique and interesting, thank you for sharing this awesome information. and visit our blog site also.. Keep it up
    PortraitPro 22.0.2 Crack
    IDM Crack 6.40 Build 9 Patch

    BalasHapus
  45. This app is fantastic, it has a lot of useful functions. When I download this app to my PC, it runs smoothly. If you wish to install it, I must add that it is quite useful, and most importantly, I got it for free. https://cracksir.com/lightworks-pro/

    BalasHapus
  46. Hello, Your Site is very nice, and it's very helping us this post is unique and interesting, thank you for sharing this awesome information. and visit our blog site also.. Keep it up
    Ashampoo Office Crack 8 2021.2.10.1043
    McAfee Antivirus Crack 2022

    BalasHapus
  47. How can I transfer funds from the prepay American Express gift card to my bank account? This is not likely. Actually, it's in violation of the PayPal User agreement to do this, even if they've already stopped such actions from occurring. It is not possible to extract funds from the cards.amazon/mytv
    amazon.com/code
    coinbase login
    amazon/mytv
    amazon/code

    BalasHapus
  48. Thank you so much for sharing this informative information with us. NI LabView

    BalasHapus

  49. Great to see your beautiful post, such post is rarely seen, I am really impressed with your post and I hope you will keep writing more similar posts in your life.DeskSoft SmartCapture Crack

    BalasHapus
  50. Amazon is one the largest multinational companies worldwide that contributes to technological advancements and makes people's lives easier. Amazon is not only the largest online retailer, but it has also been recognized as a leader in multinational technology around the world. Amazon offers a wide range of technological devices including the Echo Dot and Fire TV, as well as Cloud Cam, Kindle, Fire TV, Fire TV, and Fire TV. It also offers entertainment services such as Prime Video, Music Unlimited and Amazon Digital Game Store. amazon code
    amazon.com/code
    amazon.com/us/code
    amazon.com/us/code

    BalasHapus
  51. My College Note'S Blog (All About Accounting): Akhlak Kepada Alam Semesta >>>>> Download Now

    >>>>> Download Full

    My College Note'S Blog (All About Accounting): Akhlak Kepada Alam Semesta >>>>> Download LINK

    >>>>> Download Now

    My College Note'S Blog (All About Accounting): Akhlak Kepada Alam Semesta >>>>> Download Full

    >>>>> Download LINK 3B

    BalasHapus
  52. Your information was quite beneficial to me, and I appreciate you sharing it with me.
    https://cracksys.com/driver-booster-crack/

    BalasHapus
  53. This article made me very happy. Thanks for the great info.
    https://licenselive.com/malwarebytes-crack/

    BalasHapus

  54. Thanks Admin For Sharing Your Great Ides. If you want to Download the Official Crack Then Click Here
    Kutools for Word Crack

    BalasHapus
  55. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  56. Thank you for this extremely brilliant blog! We really appreciate your blog post. There are actually a multitude of techniques we could put in to make really a good use of information without much efforts and financial resources. Thank you so much for giving light to many problems we haven’t come across before using your blog. Pleated Mesh Systems

    BalasHapus
  57. Hey! Someone in my Facebook group shared this site with us so I came to give it a look. I’m definitely enjoying the information. I’m bookmarking and will be tweeting this to my followers! Great blog and wonderful design.
    EaseUS Todo PCTrans Pro Crack
    iPadian Premium Crack
    Topaz Gigapixel A.I. Crack
    Smart Game Booster Crack
    EDIUS Pro X Crack
    Restore Crack
    TallyPrime Crack
    4K Video Downloader Crack
    MiniTool Power Data Recovery Crack
    Nicepage Crack

    BalasHapus
  58. i HAVE READ YOUR POST YOU DID AWESOME JOB. I LIKE YOUR WORK, KEEP THIS SPIRIT AIMP 5.03.2398 Crack

    BalasHapus

  59. I have seen your work, i like your efforts. Please keep it up. Hotspot Shield Elite Crack

    BalasHapus
  60. I visit your page it is wonderful. Thanks for sharing great information

    BalasHapus
  61. I appreciate how you delve into article write – it adds a lot to the discussion. RapidConcreteServices

    BalasHapus
  62. I couldn't agree more! Your points on article are spot on. AZCompleteRepair

    BalasHapus
  63. vector magic full crack
    thanks for sharing nice and informative data Keep it up

    BalasHapus